torstai 6. maaliskuuta 2008

Valokuvatorstain 82. haaste

Valokuvatorstaissa on tekstihaaste. Innoitteen antaa norjalainen kirjailija Erlend Loe ja katkelma on teoksesta Supernaiivi (Like 1998. Suomentanut Outi Menna. Alkuteos Naiv. Super.1996). Lainaus on vuonna 2002 ilmestyneen pokkaripainoksen sivulta 18): "Istuudun penkille tarkastelemaan listaa. Arvioin sitä pitkään. Lista on rehellinen. Olen tyytyväinen siihen. Kenties etsimäni esine on olemassa, kenties ei. Se ei ole kovin tärkeää. Mutta lista on tärkeä. Sillä huomiolla on minulle merkitystä. Se on todella arvokas."
Näkökulmani on hyvin materialistinen ja konkreettinen: Minulle tärkeä lista esineistä on alla olevat tavarat, joista tärkein - kamera - puuttuu. Olen aina ollut teknisten tavaroiden perään. (Minä, keski-ikäinen nainen) Mutta kamera - ja sillä kuvaaminen ja palautteen saaminen - on nykyään minulle hyvin tärkeä elämän sisältöä määrittävä asia. Kuvaaminen sopii taiteen toteuttamiseen, sisustamiseen, arkielämän dokumentointiin, nettisivujen kuvitukseen, blogeihin jne. Ja harrastan näitä kaikkia enemmän tai vähemmän - minkä matkustelulta ehdin.

3 kommenttia:

Oh-show-tah hoi-ne-ne kirjoitti...

Kuvaan saakin kerralla listattua paljon asioita.

Anonyymi kirjoitti...

Valokuvat kertovat koko elämäsi, jos niin haluat. Kuvat saa katsottua yhden kerrallaan tai niitä voi selata etsikatselukuvina tai vaikka - yllätys - listana.

Ursula kirjoitti...

Oh-show-tah hoi-ne-ne, kuva on nopea ja käytännöllinen lista, kyllä vaan.

Iines J, kyllä valokuvat ovat elämän tärkeitä asioita, olet oikeassa. Eipä sukulaisista usein jää muita muistoja kuin valokuvat. Ja vanhat valokuvat, jotka kertovat arkipäivästä, ovat hyvin mielenkiintoisia.